Dlaczego nasz Kolumbus jest właśnie TAKI?
Kiedy odwiedzają nas osoby z
zewnątrz, reakcje są niemal zawsze takie same: zaskoczenie („że tyle tu miejsca”)
i oczarowanie atmosferą („o jejku, jak tutaj wszyscy swobodnie się czują”).
Podobno w naszej szkole jest tak, jak u dobrego znajomego w kuchni, na
pogaduszkach - swojsko i bezpiecznie. Nasza szkoła nie przypomina bowiem szkoły
– instytucji. Bo dokładnie takie było i jest nasze zamierzenie. Dlaczego?
Wszystko po to, aby dzieci, jak
najskuteczniej się uczyły, gdyż to właśnie proces uczenia się jest tu punktem
centralnym – wszystko inne jest wokół niego zorganizowane i jemu podporządkowane.
Poczynając od budowania poczucia bezpieczeństwa, poprzez zaplanowane i
konsekwentne działania (które zaczynają się od urządzania wnętrz szkoły,
tworzenia przestrzeni dla uczniów i nauczycieli), poprzez te nakierowane na
budowanie wspólnoty w społeczności i współodpowiedzialności za miejsce i
zachowanie. Paradoksalnie to właśnie mniejsza kontrola, a większe zaufanie, ustalanie
wspólnych zasad, rozmowy, wyjaśnianie konfliktowych sytuacji, przenosi się
pozytywnie na uczenie się. Bez zadbania o otoczenie, nie zadbamy o uczenie się
dzieci.
Szkoła jest dla dziecka drugim
domem i nie może to być jedynie frazes. Uczeń, żeby „się uczyć”, aby wykorzystywać
w pełni swój potencjał, potrzebuje poznać swoje miejsce w społeczności, wiedzieć
i czuć, że jest ważny, że ma prawo do rozwoju czy do popełniania błędów. Dzieci
należy przecież uczyć, że popełniane błędy
to okazja. Taka nauka wymaga dużo wysiłku, ponieważ nie jest łatwo przekonać o
tym - ani dorosłych, ani dzieci. Co
najważniejsze, najpierw trzeba samemu być do tego przekonanym.😊
Wymaga to od nauczyciela wiele wysiłku, samokontroli i samoświadomości.
Uczeń nie może być anonimowy. Znajomość
dziecka, jego potencjału, mocnych i słabych stron - to podstawa relacji i
uczenia. Rozmowy z dziećmi - o emocjach, o ich doświadczeniach i samopoczuciu,
należy na stałe dołożyć do planu każdego dnia. Świadome i konsekwentne
budowanie relacji z uczniem jest niezbędne w nowoczesnej i skutecznej edukacji.
Budowanie relacji samo w sobie jest cenną nauką, która rozwija - i ucznia i
nauczyciela. 😊
Uczenie się dziecka jest wynikiem
wielu, często wydawałoby się odległych, lub nawet niepołączonych ze sobą
działań, sytuacji, zdarzeń, decyzji czy doświadczeń. Zadbanie o relacje w
klasie i w szkole, stosunek dorosłych do dzieci, sposoby rozwiązywania
konfliktów, nauczenie się współpracy, oddanie dzieciom decyzji, które same mogą
podejmować – to wszystko kreuje środowisko szkolne. Wpływa to na jakość i
skuteczność uczenia się dzieci. Wreszcie – wszystko to sprawia, że z naszej
szkoły dzieci nie chcą wychodzić, nawet po wielu godzinach nauki.😊
Monika Worch
Twórca i dyrektor Prywatnej Szkoły Podstawowej Kolumbus
Monika Worch
Twórca i dyrektor Prywatnej Szkoły Podstawowej Kolumbus
Komentarze
Prześlij komentarz